Saturday, March 28, 2009

My story #1

This is a story when i was young..oppss!
Sahabat-sahabat ingat lagi post 'oh blogku yang bersawang.?? ana ada beritahu tentang Praktikal perkhidmatan makanan di Hospital...
so this time i'll tell you about my journey, my experiences and what i'd learned there...


The pratical started on 12th january 2009, and that was our first practical outside the faculty!

my first day went smooth till the last day... alhamdulillah and i'd learned so many things!
check the list:

1. communication skills : ana kena bekerja dengan golongan yang berbeza-beza tahap pendidikan,tangga gaji/pangkat, dan latar belakang. jadi, memang kena ada communication skill yang bagus contohnya:


> penggunaan bahasa --> bahasa yang digunakan mestilah bahasa yang difahami. jika kita bercakap dengan golongan profesional,mungkin kita boleh gunakan perkataan-perkataan 'bombastik' tetapi jika bercakap dengan individu yang mempunyai level pendidikan yang lebih rendah kita kena berusaha sedaya-upaya untuk menggunakan bahasa yang difahami.
> Gaya percakapan --> gaya percakapan mestilah bersesuaian dengan suasana di tempat kerja. Gaya percakapan mestilah menonjolkan keyakinan dan pendirian kita, supaya dapat meyakinkan orang lain. Jika bercakap dengan orang yang lebih tua, rasa hormat menjadi prioriti tapi bukanlah mengurangkan rasa hormat kepada golongan yang lebih muda.

> body language --> body language is one of the communication tools.. . people will interpret our body parts movement as one of the way in delivering the message. so, use the right body language at the right time! Pergerakan Mata,mulut,tangan,bahu dan kedudukan badan sewaktu bercakap memainkan peranan penting. cuba bayangkan kalau kita mencebik mulut atau mnyilang tangan sewaktu bercakap dengan orang yang lebih tua???


2. soft skills - kemahiran ini melibatkan kemahiran interpersonal iaitu a person's ability to operate within organizations through social communication and interactions. Interpersonal skills are how people relate to one another. Soft skills juga melibatkan team work,negotiation skills dan sebagainya. Yang paling penting disini, kita perlu ada self-confidence, motivation and good time management!

3. Be patient! - sikap sentiasa bersabar perlu dipraktikkan apabila berada di tempat kerja terutamanya pekerja baru atau pelajar praktikal. Ini kerana seringkali kita mungkin akan disuruh melakukan tugas yang bukannya tugasan kita! kita boleh niatkan untuk membantu mereka tetapi perlu ada sikap tegas supaya hal ini tidak berlarutan. Seringkali juga kita tidak dapat menolak terutamanya jika tukang suruh adalah individu yang lebih tua...huu! so,.. be patient!!


4. Dakwah skills - tidak banyak yang ana dapat sumbangkan dalam hal ini. meh ana story sket!
Di tempat kerja, ana jumpa pelbagai ragam atau sikap manusia. Ana berjumpa dengan pelbagai gaya hidup,status sosial, latarbelakang dan sebagainya. Ana ibaratkan ia sebagai satu institusi yang kompleks...padahal dalam satu jabatan sahaja belum termasuk jabatan2 lain..dan masyarakat di luar sana!

Ana ada berborak dengan makcik-makcik yang sudah lama bekerja di sana dan apa yang ana temui ialah satu hal yang mengejutkan! cuba sahabat-sahabat sekalian teka? this is what i'd found....Anak-anak muda perempuan dan lelaki yang melaksanakan solat fardhu boleh dibilang dengan jari, anak-anak muda lelaki yang melaksanakan solat Jumaat boleh dihitung dengan kiraan 1-10 sahaja dan yang lagi mengharukan.. Pemuda Bangaladesh melaksanakan solat fardhu dan solat jumaat sedangkan pemuda melayu islam???? huh!

Bila ana tanyakan tentang tindakan pihak atasan, ana diberitahu..tiada sebarang peraturan ataupun tatakerja yang melarang pekerja melaksanakan ibadah solat semasa waktu kerja.. tetapi tiada pula diberi teguran tentang pekerja yang tidak solat! emm... ana teringat kes ana pun lupa baca kat surak khabar tahun berapa..tapi ana pasti hal ini masih berlaku...iaitu pekerja dilarang solat dan tiada tempat solat disediakan di syarikat atau kilang-kilang especially yang dimiliki oleh non-muslim. Apela nak jadi...yang tidak dihalang tidak mau solat, yang mau solat pula yang dihalang2!

so..berbalik pada skill dakwah tadi. Apa yang ana mampu buat ketika berada disana? ana bertanyakan perihal (just borak2 dan mencetus persoalan) anak-anak yang tidak bersolat ni pada individu yang menguruskan pentadbiran seperti pegawai Human resource, dietitian dan chef-chef. Ana mengambil pendekatan ini kerana jika ana yang menasihati pasti tidak ddengari tapi jika pihak yang lebih tinggi kedudukan, sekurang-kurangnya mereka dengar dan mematuhi arahan. walaubagaimanapun, ana tidak pasti apa tindakan yang mereka ambil.

Built good relationship is always the best starter in dakwah! Taaruf atau berkenal-kenalan mengenali nama,umur,level pendidikan dan latarbelakang. Jadikan info-info ini sebagai tools dakwah.

Tempoh ana disana tidaklah terlalu lama sekadar 7 minggu sahaja..dan kebanyakannya ana hanya sempat taaruf..huhu!

konklusi??..kita kena menyiapkan diri kita dengan pelbagai skill semasa menjadi mahasiswa supaya dapat diaplikasikan semasa bidang pekerjaan. untuk menjadi hamba Allah yang taat dengan tugas tarbiyyah dan dakwah...atau menjadi pekerja yang amanah dalam menlaksanakan tugasan yang diberikan..insyaAllah!






oh..blog ku yang bersawang...

salam..sahabat sme! hope still ade yang membuka page nii...(joking!)
Last ana post ialah pada 14 november dan hari ini sudah 28 march.. mmg cukup lama.. kalau blog ni ibarat rumah agaknya bukan setakat bersawang..berkulat..tapi boleh roboh jugak barangkalinya...hehe!

first of all.. terima kasih kepada semua yang sentiasa bertanyakan perihal blog ini.. n mintak maaf kerana tidak berkesempatan diatas sebab2 yang bakal ana utarakan sebentar lagi..hehe!

ok!.. antara sebab-sebabnya ialah:



ana menjadi bibik 'instant' time cuti bulan november-disember.. wee memang seronok.. bagaikan satu adventure!



of course..since we're dealing wif children that loves adventure... (T.T)

--ini gambar,anak sedara ana...
boy: dai'e harraz

gurl: dhia qistina

ok..now.. my second reason is...

there's no internet connection.. so susah sket nak meng'online'kan diri.... especially time kat kampung..yee..haa!




3rd reason.. when 'm entering the new semester...
ana di sibukkan dengan Praktikal perkhidmatan makanan di Hospital Selayang..
pagi2 keluar..drive about 19 km.. and balik lewat petang..
me and one of my best friend..

i'd learned so many things during practical in hospital selayang.

* refer to 'my story'... next post maybe..haha!


praktikal perkhidmatan makanan di Hospital Selayang wif BESTA food service coop. selama 7 minggu..


--- it seems like we gonna enter surgical room.. but of course not!

4th reason : additional commitment!

masuk semester baru.. ana diamanahkan untuk membawa usrah adik-adik 1st year.. di samping perlu menghadiri usrah untuk diri sendiri..hehe! Mula-mula terasa berat juga.. since dun have any experience before..huhu! but..alhamdulillah... semuanya berjalan lancar..


5th reason : adaptation season...

semester ini bagaikan musim menyesuaikan diri dengan kekangan jadual, pertambahan komitmen, kepenatan tubuh badan dan kekuatan roh! agak lambat untuk menyesuaikan diri tapi alhamdulillah... i got new biological clock! haha...


apa-apa pun alasan...bagi ana..kita kena pandai meletakkan hak pada tempatnya... dan cekap menyusun hal-hal mengikut keutamaan atau Priority...

manusia memang suka mencipta alasan..termasuk lah ana...hehe! chayok sme!!