Tuesday, May 5, 2009

cerita sawang: KLIBF...

salam ukhwah.. untuk sahabat sekalian...memandangkan blog ni suka bersawang2.. entri pun lebih kurang bersawang2 jugak la... tapi jangan fikir hal yang 'bersawang' ni tidak berguna.. banyak pengajaran yang boleh kita perolehi... insyaAllah!

so..kali ni..meh ana share pengalaman dan pengajaran yang diperolehi sepanjang KLIBF lepas..
buat pengetahuan sahabat sekalian... ana sempat bertugas di booth Read Network+ JIMedia untuk 2 hari pada syif yang ditetapkan..

Pada pendapat ana, being those yang menjaga booth ni..it's not all about wearing d jackets..promoting d products/books...and sold it... ia sebenarnya lebih daripada itu... di mana.. berada di posisi menjaga booth is one of the best way to:
di bawah adalah list (anything salah bleh perbetulkan):

a) know and learn about people's behaviors and way of thinkings..(individu yang berbeza tahap pendidikan, umur, jantina dan sebagainya)

b) convey d messages...(medium dakwah...jika jual buku palestin..bukan setakat mempromote buku tu tetapi menyebarkan dan memperbetulkan kefahaman salah individu terhadap isu tersebut)

c) unleash your own potential...probably in communication skills...and soft skills.. dan sebagainya.. dan ini penting untuk digilap esp. untuk seorang dai'e...mahasiswa..

d) challenge your comfort zone... (kalau kita berada di kampus.. mad'u adalah tertakluk pada kawasan kampus sahaja.. tapi jika kita keluar menjengah masyarakat.. kita akan jumpa pelbagai jenis golongan mad'u.. yang ana sendiri perlu pelajari..bagaimana mencabar diri kita untuk deal wif people yang diluar 'comfort zone')... Explore!

ana dan sahabat rapat,Himah di Booth JIMedia KLIBF.


antara buku yang ana sempat rembat bukan pada hari bertugas....(yang belah2 atas adalah buku anak sedara..ngee!)

ni plak bukan time KLIBF..tapi time Konvensyen Quran di UITM shah alam.. ana hanya membantu menjaga booth...



1 comment:

ayaharith said...

x sempat pun jumpa akak mase klibf ari tu

huhu~